Vad innehåller ett bra namn?

Har du kommit på ett riktigt coolt namn till företaget, produkten eller tjänsten? Var försiktig! Det finns så klart alltid en chans att du lyckats träffa helt rätt av en slump, men ”better safe than sorry” är lite av en grundregel inom naming. Många gånger är just det där häftiga namnet i själva verket en fallgrop för din verksamhet på lång sikt.

Så vad utgör ett bra namn, förutom att det låter snyggt?

1. Det öppnar för expansion
Ett visst namn kan passa utmärkt för din marknadsposition idag. Men vad händer om ditt företag expanderar, eller om din produkt utvecklas till något större än du trott? Se till att välja ett namn som kommer att fungera globalt.

2. Det har en lång livslinje
Du kanske stoppar pressarna idag, men ingen läser gårdagens blad. Ett alltför trendigt namn blir lätt daterat. Istället bör du satsa på ett som känns precis lika aktuellt om fem eller sju år.

3. Det speglar din själ
Namnet bör alltid spegla dina kärnvärden samt förväntningarna och behoven hos din målgrupp. Det viktigaste att tänka på – låt namnet berätta vem du är, snarare än vad du är.

Behöver du hjälp med att uttrycka dig själv genom dina varumärkesnamn? Kontakta oss!