Några av Eqvariums kunder:

Eqvariums kunder: Folkefinans

Folkefinans

Vi välkomnar Folkefinans som kund. Vi ser fram mot ett spännande namnprojekt tillsammans!

Eqvariums kunder: Hansoft

Hansoft

Företaget behövde ett namn som var kort, vasst och lätt att komma ihåg – ett som kunde göra deras utmanare till en omedelbar favorit på en konkurrensutsatt marknad. Om namnet hade också en aura av mystik och kunde bli en snackis, skulle det vara ännu bättre.
Läs mer om caset här.

”Vi behövde en partner som verkligen förstår vår vision och identitet . Det är svårt att hitta – men Eqvarium var just detta.”
Patric Palm, ordförande, vd och medgrundare

Favro

Eqvariums kunder: Arla
Eqvariums kunder: Nytida

Nytida

När det var dags för Carema att ta fram nya namn för två olika verksamhetsgrenar fick Eqvarium vara med på resan. Vi är stolta över att ha bidragit till att skapa namnet Nytida för vårdrelaterade tjänster med koppling till funktionsnedsättning, psykiatri och missbruk. Namnet Vardaga, som valdes för verksamheten inom äldrevård, kreerades av designbyrån Garberg Project.

Eqvariums kunder: Dentsply
Eqvariums kunder: CCS Healthcare

CCS Healthcare

När CCS Healthcare skapade varumärkena Wackra och Curami valde man att anlita Eqvarium för namutvecklingen. Namnet Wackra svarade både mot kravet på att sticka ut i hyllorna för skönhetsprodukter på apoteken och att passa den nordiska marknaden. Curami valdes för att namnet förmedlar de vårdande egenskaperna i produktserien för torr och känslig hud.

”Det kändes tryggast att ta hjälp av någon som jobbar med den typen av frågor dagligen.”
Jonas Nilsson, VD på CCS Healthcare

Eqvariums kunder: BabyBjörn
Eqvariums kunder: Berns Group

Berns Group

När Berns Group skulle döpa sin nya restaurang vände man sig till Eqvarium som stöttade med rådgivning och namnförslag. Det slutgiltiga valet föll på en kombination av två engelska slangord för ”äta”: Nosh & Chow. Ett förslag som ekonomichefen på Berns Group kom upp med.

Eqvariums kunder: Electrolux

Electrolux Floorcare

När Electrolux Floorcare introducerade en ny påslös dammsugare ville man ha ett internationellt gångbart namn som återspeglade en premiumprodukt. Projektgruppen, som bestod av produktansvariga och även hade internationell representation, fastnade till slut för det starka namnet Captic som låter bra på många språk. Captic för tankarna till ordet ”capture” som betyder fånga. Produkten ingår i premiumsegmentet hos Electrolux och har därmed Ultra i namnet – Ultra Captic.

ultracaptic

Eqvariums kunder: Lindahl Advokatbyrå

Lindahl Advokatbyrå

“”Genom att samarbeta med Eqvarium hittar vi nya framkomliga vägar som hjälper oss att vända våra kunders varumärkesproblem till möjligheter. Vi tar hjälp av Eqvarium när våra kunder ska ge sig ut i världen med ett befintligt varumärke. Vår rekommendation är att göra en tidig språkkontroll för att spara tid och pengar, och också för att slippa obehagliga överraskningar längre fram i processen. Eqvariums tjänster kompletterar vårt erbjudande och deras kompetens hjälper oss att göra det vi gör ännu bättre.”
Liselott Enström, chef för varumärkesavdelningen på Lindahl Advokatbyrå i Stockholm

Eqvariums kunder: Nordea

Nordea

Nordea Liv & Pension vände sig till Eqvarium för att hitta ett namn till en ny produkt i pensionsportföljen. I bank- och finansbranschen är det vanligt med beskrivande namn men det är ändå inte helt enkelt att navigera mellan alltför använda uttryck och begrepp som blivit belastade men någon viss association. Eqvarium ledde processen som gick snabbt och präglades av samarbetslust. Namnet man valde på produkten blev Pension med trygg förvaltning.

Eqvariums kunder: Södertörns Högskola

Södertörns Högskola

Eqvarium har vid ett flertal tillfällen blivit inbjudna att föreläsa för marknadsföringsstudenter på C- och D-nivå på Södertörns högskola i Huddinge. Vi varvar teoriavsnitt med konkreta exempel som förankrar namngivningsfrågorna i verkligheten. Studenterna får också med sig verktyg som förenklar bedömningen om vad som är bra och mindre bra varumärkesnamn.

”Katarina har bred erfarenhet inom namngivning och är en öppen, avslappnad och entusiastisk talare. Hon ägnar sig åt både det akademiska och business. Vi ser fram emot hennes nästa besök.”
Robert Leonardi, Södertörn University

Eqvariums kunder: TF Bank

TF Bank

När TF Bank kontaktade Eqvarium stod man inför lanseringen av en ny tjänst och behövde hitta ett passande namn. Namnet skulle fungera språkligt och juridiskt på fyra olika marknader, och ha en tillgänglig se.-domän. Det slutliga namnet föddes efter ett briefingmöte och två intensiva workshops – Credento!

credento

Eqvariums kunder: Uppsala Innovation Centre

Uppsala Innovation Centre

Eqvarium bidrog till att skapa ett system för namngivningen av UIC:s algoritmer och hjälpte även till att ta fram konkreta namnförslag. Nu finns en namnarkitektur på plats för den framtida utvecklingen.

Eqvariums kunder: Great Place to Work

Great Place to Work

Great Place to Work kontaktade Eqvarium när det var dags att hitta på ett bra namn till ”Äntligen måndag”. Ett event som syftar till att ge dig som engagerar dig i hur dina medarbetare trivs på jobbet, värdefulla insikter, inspiration och praktiska verktyg så att ni tillsammans kan bygga en vinnande arbetsplatskultur.

Eqvariums kunder: Moliday

Moliday

Internationellt gångbart och enkelt att uttala. Dessa var de grundläggande kraven i namngivningsprocessen för den nya tjänsten som samlar och samordnar TV, nyheter, musik och film med dina sociala nätverk. Med ledning av nyckelorden ”media” och ”enkelhet” skapade Eqvarium namnet Moliday, och kunden blev överförtjust.

”M som i Media, tillsammans med engelska Holiday, är precis vad vi vill erbjuda våra kunder – en mediaplattform som är lika enkel och bekväm som en semester. Nu har vi ett namn som är lättförklarat, låter bra och är enkelt att uttala. Dessutom var Moliday’s com-domän ledig, vilket var viktigt för oss.”
Anders Nilsson, grundare av Moliday

Eqvariums kunder: SCA

SCA Hygiene

När SCA Hygiene kontaktade Eqvarium hade man, trots flera interna försök, inte lyckats komma fram till ett bra namn på den nya produkten inom Tena Pants (inkontinensskydd).

”Vi kom bara på väldigt tekniska namn och de testade inte bra i konsumenttester. Vi ville ha ett mer emotionellt namn med varmare anslag. Namnet skulle bygga på de värden man upplever när man får hjälp för sitt inkontinensproblem, inte på problemet i sig.”
Josefine Wihlborg, Account Manager

Eqvarium lät kunden väva in sina egna kreativa spår och tillsammans utforskade vi värden som säkerhet, komfort, diskretion och passform. Det namn gruppen valde ut var Confio. Det bygger på ordet confidence, förtroende. Namnet låter bra på många språk och testade väl i konsumenttesterna.

Eqvariums kunder: ICA
Eqvariums kunder: Atlas Copco

Atlas Copco Rock Drills

Inför lanseringen av en ny global tjänst tog Atlas Copco Rock Drills hjälp av Eqvarium. Vi skapade en arbetsgrupp där kompetenser från produktutveckling, marknad/kommunikation, varumärkesjuridik och affärsområden fanns representerade. Projektgruppen hade också medlemmar från USA för att representera en viktig marknad. En spännande mix av människor som alla bidrog till att skapa en stimulerande och effektiv arbetsprocess. Resultatet – ett riktigt bra namn som kommer att lanseras brett!

”En av styrkorna med Eqvariums process är att den involverar alla. Det betyder också mycket för oss att de redan från början kan undersöka om namnen faktiskt kan registreras.”
Thomaz Ahlborg, produktansvarig på Telematics, Atlas Copco Rock Drills

Eqvariums kunder: Sandvik
Eqvariums kunder: Billerud

Billerud Fresh Services

I april 2011 lanserade Billerud Fresh Services ett nytt förpackningskoncept som garanterar säker transport av färsk frukt och grönsaker. Eqvarium fick förtroendet att leda namnutvecklingsprojektet som resulterade i namnet SoliQ™. Namnet förmedlar associationer till såväl ”sol” som ”solid”, och bokstaven Q (som återges versalt) framhäver det unika och intelligenta i konceptet. SoliQ fungerar också utmärkt på de marknader som är relevanta för Billerud Fresh Services, det vill säga i länder med mestadels latinsk språkkultur.

”Eqvarium ledde strukturerade workshops, gav oss support i våra val och pekade ut potentiella problem som kunde uppstå med olika namn. Vi är väldigt nöjda med resultatet – SoliQ!”
Tobias Bergarp, VD på Billerud Fresh Service

SOLIQ

Eqvariums kunder: Seco Tools
Eqvariums kunder: Zacco

Zacco

Zacco anlitar Eqvarium när deras kunder behöver hjälp med språkliga kontroller av namn. Namnet skickas ut till en eller flera språkvetare tillsammans med en kort beskrivning av produkten. Inom en vecka får kunden en rapport över hur namnet fungerar semantiskt, hur lämpligt namnet är i sin kontext och om det finns risk för uttalsproblem. Slutligen poängsätts namnet på en skala från 1-5 som anger hur väl namnet som helhet fungerar på de tilltänkta marknaderna. Tack vare den här tjänsten kan Zaccos kunder fatta snabba och väl underbyggda beslut i strategiskt viktiga namnfrågor.

Eqvariums kunder: ReiRei

ReiRei - Mawok

Det svenska entreprenörsföretaget ReiRei AB, som tillverkar innovativa och designade barnprodukter, kontaktade Eqvarium när de stod inför den internationella lanseringen av sin produkt Sovgunga. Det svenska namnet fungerade inte utanför våra gränser och de behövde ett starkt namn snabbt. Namnet skulle fungera brett internationellt och gå att varumärkesskydda. Tiden var knapp men ganska snart hade man ur 75 stycken förslag vaskat fram ett slutgiltigt namn. Mawok betyder att drömma på inuitspråk. Smaka på det. Kan det bli bättre?

”Tack vare Eqvariums professionella vinkel kunde vi komma fram till ett nytt varumärkesnamn: Mawok. Smaka på det. Kan det bli bättre?”
Monika Landberg, ReiRei AB

Eqvariums kunder: Sandvik Coromant

Sandvik Coromant

Grunderna i den namnstrategi som Eqvarium hjälpte Sandvik Coromant att ta fram fastlades i en arbetsgrupp med mixad kompetens. Tillsammans med representanter från produktsidan, försäljning, marknadsföring, branding och immaterialrätt mejslades långsiktigt hållbara riktlinjer fram och kunde sedan enkelt förankras i den övriga organisationen.

Sandvik Coromant har också anlitat Eqvarium för att ta fram ett namn till en ny mjukvarulösning. Även denna arbetsgrupp utformades av deltagare som bidrog med produktexpertis, marknadsperspektiv och varumärkeskunnande. En IP-specialist var också med för att få med det immaterialrättsliga perspektivet. Adveon blev det namn man slutligen valde. Ett starkt namn som låter bra på många olika språk.

”Namnutveckling och strategi är vanliga utmaningar för stora verksamheter. Därför är det viktigt att alla förstår och är överens om hållet man går åt. Att låta processen ta tid och se på frågor ur olika synvinklar är nycklar till lyckad namnutveckling. Eqvarium leder en process som ger rum åt både kreativitet och logik – den vänstra och högra hjärnhalvan bjuds upp till dans!”
Magnus Holst, varumärkeschef, Sandvik Coromant
Adveon

Eqvariums kunder: Toyota Material Handling Europe

Toyota Material Handling Europe

Eqvarium hjälpte till att utforma en passande namnarkitektur för framtida produkter. Man valde att benämna produkterna med utgångspunkt från vad de gör och staplande truckar fick gå under namnet Staxio (stacking trucks) och truckar som lyfter högt fick heta Levio (elevate).

Eqvariums kunder: Allom evenemangskalendern

Kalenderbolaget

När Kalenderbolaget själva försökte hitta ett bra namn till en evenemangskalender lyckades de inte utan valde att anlita Eqvarium. Namnet skulle fungera kommunikativt och juridiskt på den svenska marknaden, vilket bland annat innebar att det var viktigt att hitta en tillgänglig SE-domän. Det slutgiltiga valet föll på Allom – ett namn som är kort, välljudande och svenskklingande!

”Jag är mycket nöjd. Vi hade försökt ta fram ett namn själva men fastnade hela tiden. Eqvarium lotsade oss genom den här processen genom att ställa rätt frågor till oss och bidra med positiv energi framåt. Bland 175 namnkandidater fanns Allom, ett existerande ord som lätt blir bekant i ett nytt sammanhang.”
Stefan Pettersson, Allom

Eqvariums kunder: Merriday

Merriday

Förväntan och glädje. Det var vad företaget som arbetar med planering och koordinering av stora och små bröllop ville att det nya namnet skulle förmedla. Med Eqvariums hjälp föddes det fina namnet Merriday som sammanfattar det många önskar av sitt bröllop. En pirrande lycklig dag!

”Katarina ledde tryggt processen och hjälpte mig att sätta ord på vad varumärket vill förmedla. Eqvarium gav mig en hel palett av namn som gjorde det lättare att fatta ett beslut. Merriday är ett perfekt namn!”
Jeanette Hoffman, Merriday

Eqvariums kunder: PRV

PRV

PRV:s event ”Assistentdagen” fokuserade på att belysa hur man skapar faktiskt nytta av immateriella rättigheter, både ur ett nationellt och internationellt perspektiv. Eqvarium föreläste här under rubriken “Essensen i namn – en resa mot ett starkt varumärke på en internationell marknad”.

Eqvariums kunder: Wellspect HealthCare

Wellspect HealthCare

Eqvarium har haft nöjet att arbeta med Wellspect Healthcare i ett antal projekt sedan 2008. Senast skapade vi ett undervarumärke för ett spännande men ännu hemligt utvecklingsprojekt. Vi återkommer med det välklingande namnet efter lanseringen! Inom katetrar har Eqvarium hjälpt Wellspect Healthcare att skapa namnen på de två snabbast växande produkterna LoFric Origo och LoFric Sense.

“Vår utmaning var att skapa ett namn inom LoFric-familjen – ett som både fastnade och passade in. Det behövde också vara lätt att säga och uttala på alla våra marknader, eftersom vi arbetar globalt. Namnet LoFric Origo är ett av flera produktnamn som vi har utvecklat tillsammans med Eqvarium. Alla processer har varit lika professionella som roliga.”
Christian Thorup, Chef för marknadskommunikation, Wellspect HealthCare

“Det var oerhört värdefullt för oss att hitta rätt namn på ett snabbt och kostnadseffektivt sätt, utan att fastna i känslomässiga argument. Eqvarium var mycket professionella, såg till våra behov och inkluderade våra egna förslag i processen. I det här fallet valde vi ett internt förslag, LoFric Sense, som varit framgångsrikt på alla våra marknader.”
Marie-Josée Michon-Gente, Internationell produktchef, Wellspect HealthCare

Eqvariums kunder: Gunnebo
Eqvariums kunder: DeLaval

DeLaval

När DeLaval behövde ett namn till ett nytt varumärke med stor långsiktig potential vände man sig till Eqvarium. Uppdraget var att skapa ett namn som förmedlar varumärkeslöftet och samtidigt stärker DeLavals position som innovativ marknadsledare. En handlingskraftig och kompetensmässigt komplett projektgrupp sammansatt av Brand Manager, produktutvecklare och jurister förbereder nu inför lanseringen.

Eqvariums kunder: Pernod Ricard
Eqvariums kunder: Lärarfortbildning

Lärarfortbildning

När Lärarfortbildning skulle lansera en helt ny ledarskapssatsning ville de ha ett namn som berättade att det här var något helt nytt. De vände sig till Eqvarium och fick hjälp att välja det fristående namnet Spirado, som är laddat till bredden med rätt känsla.
Läs mer om caset här.

I vår bransch används normalt sett beskrivande namn och saker heter kort och gott vad de är. Vår eget namn är ett talande exempel och vi har tidigare bland annat ordnat en konferens som hette ”Förskolechefen”. Nu när vi utvecklade ett helt nytt koncept, utifrån idén att skapa ett kompetensnätverk för förskolechefer, kändes det också helt rätt att tänka nytt med namnet.
Anna-Karin Lindberg, marknadschef på Lärarfortbildning

spirado-logo

Eqvariums kunder: NCC
Eqvariums kunder: Rynkeby

Rynkeby Foods

Rynkeby Foods behövde ett starkt namn på en ny produkt i sitt sortiment och vände sig till Eqvarium. Det slutgiltiga namnet som ännu är hemligt är resultatet av ett nära samarbete med Malin Hammarström, nordisk marknadschef premiumjuice, och Jörn Falk, senior marknadschef för Rynkeby. Produkten kommer att lanseras utanför Norden.

”Eqvarium ledde arbetsprocessen på ett proffsigt sätt. De har skapat en effektiv process som gör utmaningen lättare och arbetet roligare och mer kreativt.”
Malin Hammarström, nordisk marknadschef på Premium Juice Rynkeby

Eqvariums kunder: Praktikertjänst
Eqvarium's clients: Karnov Group

Karnov Group

När Karnov Group behövde ett nytt namn på ett helt unikt koncept för författat juridiskt material som distribueras online fick Eqvarium förtroendet att hjälpa till. Efter två kreativa och lustfyllda workshops där vi stötte och blötte olika namnförslag utifrån juridiska och språkliga kontroller stod ett namn som slutgiltig vinnare – Lexino! Namnet känns rätt för att det andas tradition (lex betyder lag på latin) och ungdomlighet på samma gång. Lexino är en modern produkt som är helt anpassad till hur yrkesverksamma jurister säger sig vilja arbeta i dag.

”Det känns kanon. Vi är supernöjda med namnet och det känns kul att höra det användas på ett så naturligt sätt – både av författarna och av kunderna i projektet. Många tack för Lexino!”
Account manager på Karnov Group med ansvar för lanseringen av Lexino

Eqvariums kunder: Nord-Lock

Nord-Lock

Nord-Lock stod inför lanseringen av en ny produktserie och hade internt kommit fram till två olika namnförslag, när man kontaktade Eqvarium för att få hjälp med att bestämma vilket av dem som skulle fungera bäst. Vi granskade namnen språkligt och juridiskt på 16 olika marknader och levererade en rapport som Nord-Lock kunde använda som beslutsunderlag. Valet föll på X-series.

Eqvariums kunder: Företagsuniversitetet

Företagsuniversitetet

Under Språkvårdsdagen 2011 som gick av stapeln på Fotografiska Museet bjöd Eqvarium på kreativa hemligheter under vinjetten ”Ett starkt namn är första steget till ett starkt varumärke”.

Eqvariums kunder: Sony Ericsson

Sony Ericsson

När Sony Ericsson kontaktade Eqvarium hade man länge använt alfanumeriska benämningarna på sina produkter, nu ville man övergå till namn som skapade en känsla hos kunden. Resultatet av samarbetet blev en lång rad internationellt klingande namn, däribland en smartphone som fick heta Vivaz (levande på spanska). En serie musiktelefoner fick de lyriskt klingande namnen Yendo, Yizo, Spiro och Zylo. Greenheart-telefonerna som ingår i det ekovänliga sortimentet döptes till Aspen, Elm, Hazel och Cedar. Namnen markerar en samhörighet i produktlinjen men de berättar också en historia som går i linje med produkterbjudandet.

Eqvariums kunder: Brann

Brann

Eqvarium och Brann har samarbetat i en lång rad lyckade projekt kring språkliga tjänster och namnutveckling. Eqvarium har även föreläst för Branns medarbetare i kompetensutvecklande syfte.

Eqvariums kunder: Bjerkéns patentbyrå

Bjerkéns Patentbyrå

När Bjerkéns patentbyrå firade 60-års jubileum bjöd man in uppfinnare, kreatörer och marknadsförare till en kväll fylld av nya idéer. Eqvarium bidrog med en mycket uppskattad föreläsning: ”Lyft dina affärer med hjälp av ett bra namn!”.

Eqvariums kunder: Marknadsföreningen Östersund

Marknadsföreningen Östersund

När Marknadsföreningen Östersund anordnade en föreläsningsdag för marknadsintresserade företagare i staden fanns Eqvarium på plats. Under rubriken ”Varumärket – värt sin vikt i guld” delade vi med oss av våra erfarenheter kring hur ett strategiskt arbete med namngivning av produkter och tjänster kan öka lönsamheten. Ämnet illustrerades med tydliga exempel på såväl misslyckanden som framgångssagor.

”På sitt personliga och varma sätt visade Eqvarium hur företag bör arbeta med strategiutveckling. Vi fick också en användbar checklista med namngivningstips som träffsäkert summerade föreläsningen.”
Ulrika Hellström, Samba Marketing