Vissa saker dras du med livet ut. Som ett namn, till exempel. Gillar du det inte kan du så klart alltid byta!

Personnamn är ingen enkel femma. Johan, Anna och Daniel? Eller Texas, Estelle och Rio? Det traditionella blir lätt slätstruket, medan det trendiga fort börjar kännas larvigt. Går det ens att ge någon ett namn som både sticker ut, smälter in och håller över tid? För oss som sysslar med naming ser vi detta som en av våra största och viktigaste utmaningar. Det måste ju bara bli bra!

Lyckligtvis är namnprocessen densamma oavsett om vi jobbar med en ny spännande diskmaskin eller en ny spännande individ. Vi tittar på ”varumärkets” personlighet och samlar information om vad som kan tänkas passa och vilken typ av namn vi helst vill undvika, för att därefter börja forma en mängd olika förslag för dig som kund (förmodligen förälder) att ta ställning till.

Och precis som inför produktlanseringar finns det många fördelar med att anlita en namingbyrå för att hitta rätt namn åt barnet – eller kanske hela familjen. Det är nämligen extremt lätt att köra fast och inte kunna enas om ett beslut. En yttre part kan komma med helt nya perspektiv och ge er något ni kanske inte ens själva visste att ni var ute efter.

Nyligen fick vi det ärofyllda uppdraget att ta fram ett nytt efternamn till en familj på jakt efter något som både kändes äventyrligt, tryggt och unikt. Vi tycker att namnet de valde fångar allt det och lite till.

Vad skulle du och din familj vilja heta om ni fick välja?

P.S. Det får ni faktiskt.


Eqvarium Frukostseminarium: Att skapa lönsamma namn

Vårseminarier med olika teman och gäster!

Sugen på gratis aha-upplevelser om naming? Ta chansen i vår!

Under våra frukostseminarier i vår kommer Eqvarium tillsammans med representanter från bland annat Sandvik och Patent- och registreringsverket (PRV) diskutera namngivningens mekanismer ur olika perspektiv.

Innan varje seminarium bjuder vi på en enklare frukost med mingel. Ta gärna upp dina egna tankar om naming så ser vi om vi kan lösa dina utmaningar tillsammans!

Nästa datum är 15 mars! Vi pratar namn och varumärken ur ett investerarperspektiv, både för start-ups som söker kapital och investerare som söker potentiella bolag. Gäst: Michael Werner, mediaentreprenör och investerare

Datum: 15 mars, 12 april och 10 maj
Tid: 8:00-9:30
Plats: Coor Conference, Tegelbacken 4a, Stockholm

Begränsat antal platser, boka din plats här!

Boka din plats här!


Är ni experter på IP-rättigheter? Låt oss samarbeta!

Vi är kreativa, modiga och professionella – ta chansen till ett givande samarbete!

Eqvarium ser många potentiella sätt att stärka era, och våra, kundrelationer. Föreläsningar om namnprocessen och olika workshops är två populära exempel som ökar medvetenheten om både immateriella rättigheter och hur man som företagare kan tänka kring namn.

Vill du komma på vårens kostnadsfria frukostseminarier för att lära känna oss och se hur vi jobbar kring namn och IP-frågor?

Boka din plats här!


Namnspaning: Biljättarna som inte kör i mittfåran

Ett konstigt namn som är omöjligt att uttala är dömt att köra varumärket i graven. Eller? I bilindustrin hittar vi en ihållande och inte helt tippad trend som pekar på raka motsatsen. Under det senaste decenniet har branschledande tillverkare gett sina nya modeller namn som måhända har en innebörd, men knappast någon som gemene man kan associera till. Ett bra exempel kommer från Nissan som stoltserar med vrålåket Qashqai. Det går ju inte ens att uttala, tänker du. Yes, 2,5 miljoner sålda modeller, tänker Nissan.

Kan du gissa vad namnet syftar på utan att läsa artikeln?