Blogg

Namn under lupp: Ät dig nu riktigt mätt

My Vegina (kort för My Vegan Regina, eller My Vegan Queen), drar ned brallorna på all konkurrens med sitt både kaxiga och snygga namn. Nykomlingen i Stockholms innerstad har förstått poängen med att sticka ut, och den unga, medvetna målgruppen tycks köpa både namnet och konceptet rakt av. Skulle namnet funka ute i världen? Kan det locka på bred front?

Håller namnet?

Kanske sitter du med en skattkista full av fantastiska namn för en revolutionerande tjänst eller produkt. Kom ihåg att kolla följande saker innnan du registrerar det nya varumärket: Synkar namnen med vår övergripande strategi? Fungerar namnen internationellt? Hur uppfattas de på andra språk och våra globala nyckelmarknader? Är namnen juridiskt hållbara?

Vad händer om vi inte gillar namnförslagen?

Hyundai, Lego, Pepsi – många varumärkesnamn är så inarbetade och väletablerade att vi sällan tänker på hur de egentligen låter. De har alla nått en eftersträvansvärd position på sina respektive marknader. Föreställ dig nu ett möte där dessa namn presenterades för företagets beslutsfattare. Ser du stående ovationer..

10% rabatt på höstens populära namnworkshops

Höstens kickoff är helig inom business – det perfekta sättet att samla trupperna och se över framtida utmaningar. Varför inte inkludera en rolig namnworkshop i årets konferens? Under en effektiv timme pejlar vi av era unika behov, kastar ljus på namnfrågor där ni behöver mer klarhet och testar lite kreativt namnskapande. Boka..

Vad kostar ett namn?

Många företag som hör av sig till Eqvarium är nyfikna på hur mycket ett namn kostar. Vi förstår att frågan kommer upp, då namnskapande kan tyckas abstrakt och svårt att värdera för den oinsatte. Men egentligen ser vi ingen skillnad gentemot andra branscher – unika behov och önskemål styr priset. Hur pass stort projektet är, antal länder där namnet ska fungera, hur många..

Namn under lupp: Stålhästen

När Jon Bon Jovi sjöng ”I’m a cowboy, on a steel horse I ride, I’m wanted dead or alive”, syftade han förmodligen inte på en cykel från svenska Stålhästen. Slanguttrycket steel horse är ju nära förknippat med bikergäng och outlaw-kultur, medan Stålhästens målgrupp är betydligt snällare. Tillverkaren hämtar sin inspiration från ”mormors eller farfars gamla cykel” och med eller utan Bon Jovis hjälp tycks businessen rulla på galant.

Namn under lupp: 4 Lärdomar från lägerelden

Enligt en gammal amerikansk myt hade en indianhövding med många söner proklamerat orden ”she is a boy again” när ytterligare en son såg dagens ljus, varför barnet fick namnet Sheboygan. När familjen Schwandt från Michigan nyligen fick sin fjortonde(!) son i ordningen, gick de på hövdingens linje. Det fick sociala medier att explodera och åsikterna om det udda..

Säkra namnen med en strategisk plattform

Idag är möjligheterna att expandera och hitta nya affärsområden större än någonsin tidigare. Men som alltid i business handlar det om frihet under ansvar. En produktfamilj kan lätt börja spreta åt olika håll och namn kan börja kannibalisera på varandra. Oavsett storlek på företaget, är det viktigt att ni har en tydlig bild av era namnutmaningar…

Så vet du att du valt rätt namn

Patent- och registreringsverket gav Eqvarium i uppdrag att presentera alternativa namn till en av deras senaste tjänster. Tjänsten är en webbplats för laglig streaming, streamalagligt.se.
Processen var både kreativ, lärorik och lyckad. Vi fick fram en lista med spännande namn, vissa listiga, andra av mer informativ och kunskapsspridande karaktär. Nu är webbplatsen lanserad och PRV..

Den magiska gränsen är nådd – hurra för Eqvarium!

Eqvarium firar tioårsjubileum i år och vi vill passa på att tacka alla kunder som hängt med oss på resan så här långt. Ingen process har varit den andra lik och vi tror att ni haft lika kul som vi. Att fatta ett beslut är aldrig enkelt, men när ni sitter där och svettas över de sista kvarvarande alternativen som klarat alla filter, ser vi det som ett tecken på att vi levererat..

Arkiv

Följ oss på sociala media