Blogg

Kan du summera ditt varumärke med ett ord?

Så klart du kan. Och det ordet borde vara byggstenen för ditt varumärkesnamn. För att namnet ska kunna stödja din business måste det vara en naturlig del av varumärket redan från start. Detta är en universell sanning, oavsett storleken på ditt företag.
Gör du det vanliga misstaget att behandla varumärkes- och produktnamn som en sista minuten-fråga, blir effekten ofta den motsatta..

Storyn bakom namnet: The Unclouders

Vad gör en unclouder? Att unclouda information är viktigt i allt vi gör. Jag arbetar som moderator och med investerarrelationer. Ibland sysslar jag även med journalistik och det är där jag har min egentliga bakgrund. Det kanske låter uppenbart, men mitt företag The Unclouders arbetar för att skapa klarhet i frågor som rör investeringar och annan viktig information. Vår ambition är att trolla bort molnen och visa upp skönheten bakom – eller ibland odjuret..

Fy för allt med fy – sluta härmas!

Sedan bröderna Martin och Markus Villig startade Taxify 2013 har företaget rullat stadigt framåt. Idag finns tjänsten i 25 länder världen över och beskrivs som Ubers största utmanare i Europa. Den bedriften kan så klart ingen ta ifrån dem. Men namnet är, enligt bokens alla regler, snarare en trafikolycka.
Spotifys framgångar skapade en trend bland heta startups som spred sig med pestens fart. Resultatet?

Årets namn

Ännu ett spännande år med Eqvarium har nått sitt slut. Trots att vi skapat tusentals namn under de senaste tolv månaderna, har endast en handfull nått hela vägen fram. Det är så den naturliga namnprocessen ser ut – för att kunna få fram det mest lämpade namnet för ditt företag eller din produkt, måste du först utsätta det för hård konkurrens. Här är tre starka varumärkesnamn från 2018 som fått mycket uppmärksamhet och som förtjänar att lyftas fram lite extra:
Azelio –
Många företag har listat ut att solenergi är framtiden. Men väldigt få har en produkt med potential att göra verklig skillnad. Det har Azelio. Och nu har de även ett namn som matchar produkten…

En julklapp som fortsätter att ge

Ser du fram emot ett nytt år av fantastiskt skapande? Är du redo att ta din business till nya dimensioner? Härligt! Men kom ihåg att skynda långsamt …
När du väl börjat tänka expansion brukar det gå undan. Att ta vara på nya möjligheter är det som gör företagande kul och spännande, men med förändring kommer också ansvar.
Exempelvis kan det vara bra att hålla koll på varumärkesnamnen i din produktfamilj. När ni testar nya marknader är det extra viktigt att säkra namnen genom att analysera deras framtida potential. Detta gäller såväl existerande som nya namn på produkter och tjänster som ännu inte lanserats…

Namnspaning: Varför tänkte inte jag på det?

Vart vi än går håller vi alltid utkik efter bra namn. Ibland stöter vi på varumärken – eller åtminstone varumärkesnamn –som gör oss lite smått avundsjuka. Det är så klart något positivt, eftersom briljans alltid inspirerar. Här är våra bästa namnspaningar från i år:
Douchebag –
Alla behöver vi en riktig douchebag i våra liv. Åtminstone en som ser ut så här. Av alla namn vi sett på sistone, är det här det absolut kaxigaste.
Ace & Tate –
Vissa namn rymmer mer än du ser vid första anblicken. För ett företag med så pass utmärkande hantverk och design..

Alla varumärkesnamn är lika mycket värda. Vissa mer än andra.

En färsk, omfattande brittisk studie visar att över hälften av deltagarna skulle välja ett välkänt varumärke framför ett klipp, även om det innebar att de behövde spendera mer pengar. Föga överraskande hamnade Coca-Cola, Apple, Amazon och Adidas i topp bland konsumenternas favoriter.
Beror det på gammal vana, snobbism eller kanske lathet? Kan det verkligen handla om kvalitetsförsäkran? Vi vet ju sedan gammalt att all cola smakar likadant om vi sätter på oss en ögonbindel, eller hur? Men saken är den – vi bär sällan ögonbindel och våra varumärkespreferenser är ingen slump.

Namn under lupp: Vilken skulle Barbie köra?

En revolution på två hjul rullar in. Men det handlar knappast om Harleyns återkomst. Dagens bikers är nämligen snälla trädkramare, snarare än avgasglada motorvägsdemoner. Japp, vi talar om elscooters, de där lite konstiga sakerna som utlovar låg fart till hög kostnad. Såvida du inte hyr en på stan, förstås. Scooters är intressanta ur ett namnperspektiv. En sylvass Razor, en chic Glion Dolly, en präktig Ecoreco eller en svindyr Scrooser som tar dig till Bikramyogan i stil? Det råder knappast brist på kreativitet i den amerikanska scooterindustrin. Namnen på de olika modellerna för ..

Kundintervju med Dentsply Sirona – så skapades Azento

Eqvarium fick i uppdrag av Dentsply Sirona att ta fram ett namn för en ny produkt inom implantatbehandling. Vi bad Johanna E Nilsson, Director Marketing Communication, att berätta mer om Azento och samarbetet med Eqvarium. Vilka är de största utmaningarna kring digital implantatbehandling? Vår marknadsundersökning har visat att många tandläkare som sätter implantat finner processen komplex och tidskrävande. Förutom tandläkarens kliniska planering av varje steg i proceduren tar administration, beställning och hantering av inventarier personaltid. Dessutom vill många tandläkare öka förutsägbarheten i behandlingen, med minskad risk för komplikationer.

Namn under lupp: Mossigt eller modigt?

Vem vänder du dig till när rören läcker? Din man, den stora alfahanen, förstås. Åtminstone om du fortfarande är fast i 1950-talet. Det här servicebolaget riktar sig till företag som bokstavligen behöver en hjälpande hand. De är måhända ett bolag i mängden, men deras varumärkesnamn är definitivt ingen dussinvara. Att leka med stereotyper kan vara väldigt effektivt och detta är ett lyckat exempel. ”Maken” i fråga kan nämligen lika gärna vara en stark..

Arkiv

Follow on Social Media