Blogg

Då är det dags att byta namn

‘Ditt varumärkesnamn behöver vara lika starkt som din produkt’. Många företag och produkter är dagsländor. När varumärken försvinner lika snabbt som de kom, beror det ofta på att det helt enkelt inte fanns så mycket kvalitet bakom den polerade fasaden. Det lät lockande och såg snyggt ut, men gjorde ingen större skillnad för kunden. Ibland är det dock precis tvärtom – produkten är kanon och efterfrågan är god, men varumärkesstrategin och presentationen haltar.

Name of the Week: Akribon

Name of the Week: Akribon. Vår populära varumärkesserie är tillbaka med ett nytt guldkorn från vår djupa skattkista av namn. Det här är en given succé, om du frågar oss. Passar namnet för ditt företag? Köp det gärna!

Jag har ingen aning om vad vi säljer. Vad ska vi kalla oss?

Hur kan du namnge något om du inte vet vad det är?
Det finns vissa kriterier för att skapa ett bra varumärkesnamn. Ett är att kunna besvara en till synes enkel fråga: vad är det vi ska namnge? Det låter väl inte alltför svårt, eller? Du skulle bara veta.
På sistone har jag märkt att många företag kämpar med att få till sin strategi och varumärkesstruktur…

Namnspaning: Surt sa limen!

Inom affärssystemsutveckling är kundnöjdheten extremt viktig. Föreställ dig nu att du arbetar upp ett gott rykte med förträffliga omdömen online, bara för att se allt rasa på grund av ett olyckligt namnbeslut. Något i den stilen hände nyligen företaget Lundalogik, då de valde att byta namn till det betydligt mer generiska Lime Technologies. Namnet var faktiskt så pass generiskt att de snart började få arga samtal från upprörda kunder.

Hår idag, borta imorgon. Knappast va?

Ett bra namn förlänger ditt varumärkes livslängd och ger det lyster, något Rapunzel of Sweden bokstavligen lyckats bra med. Namnet är lånat från Bröderna Grimms klassiska saga där en söt tjej i ett torn låter folk komma på besök genom att klättra upp via hennes hår. Det är så klart väldigt långt och av prima kvalitet. Vi tycker att detta är ett bra exempel på symbolik och hur du snabbt kan skapa varumärkeskännedom..

Ett namnrecept som ger mersmak

En namnstrategi, inuti en varumärkesstrategi, inuti en affärsstrategi. Är det receptet verkligen så krångligt? När jag började jobba med namn såg många av kunderna namngivning som en icke-fråga. Oftast låg ansvaret för att komma på vad en ny produkt skulle heta hos utvecklingsteamet. Det fanns en ”du skapade den, du får namnge den”-mentalitet som inte gick att ta miste på. Men varumärken som skapas ad hoc håller bevisligen inte lika bra i längden.

Namnspaning: Låt inte vampyrerna suga blodet ur din business

Amatörer lånar, genier stjäl, som det brukar heta. Men är du en komplett knock-off får du nog räkna med att bli stämd på allt du äger …
Det är exakt vad som hände när den framgångsrika programledaren Elvira på 1990-talet stämdes av sin största förebild, den mindre framgångsrika vampen Vampira, som var 1950-talets första kvinnliga ”horror host”.

Vadå tarmsköljning på mandarin?

Better safe than sorry är namngivningens gyllene regel
Många beskriver sitt företag som sin ”baby”. Det är en förvisso sliten, men ack så talande metafor. Det handlar om något du värdesätter och vårdar utöver det vanliga, något som kräver all din uppmärksamhet och tid. Och även om du inte själv har en riktig baby, har du säkert upplevt hur svårt det är för föräldrar att hitta ett namn värdigt deras lilla skatt. För vissa blir processen en ren mardröm och det kan ta år innan ungen har ett namn.

Eqvarium introducerar Name of the Week: Heartment

Varje vecka kommer vi att posta ett nytt namn som vi finner intressant ur ett professionellt perspektiv.
Ett snabbt och roligt sätt för oss att berätta vad vi gör, men även en källa till inspiration för dig.
Vi ser det lite som ett uppslagsverk för namn – därav layouten.

Diskutera gärna namnen med oss i kommentarsfälten!

4 måsten för att göra ditt varumärkesnamn ikoniskt

4 x Framgång – När ditt varumärke blir en symbol tjänar du pengar i sömnen. Och allt det symboliserar – lyx, effektivitet, nytänkande eller tradition – ryms i ditt varumärkesnamn. Är det verkligen ok att välja ett som bara känns ok?

För att hedra din vision med ett varumärkesnamn som lyser lika starkt, behöver du ha stenkoll på följande 4 saker:
Långsiktighet – Innan du påbörjar den kreativa processen kan du behöva göra..

Arkiv

Follow on Social Media