Blogg

Namnspaning: Vad du än gör, gör det med stil.

Namnspaning: Vad du än gör, gör det med stil.

Från Kvalitetsflytt och Södermalms Expresstransport till Säkra Händer och Orkar inte – flyttbranschen verkar ha gott om plats för alla typer av namn. Vissa föredrar det beskrivande och traditionella, andra vill sticka ut och röra om. Men ibland dyker det upp ett namn – oavsett bransch – som får oss att häpna. Ett sådant är Jordgubbsprinsen. Vi har skrattat gott, kliat våra huvuden, gått från att håna till att hylla och sedan tillbaka igen.

Fördelar och nackdelar med olika varumärkesnamn

Fördelar och nackdelar med olika varumärkesnamn

Vilka varumärkesnamn gillar ni själva? Den frågan ställer vi alltid på uppstartsmöten med nya kunder. Svaret är vanligtvis något känt och populärt företag som tagit fram en revolutionerande eller kvalitativ produkt. Väldigt få tycker att misslyckade produkter och tjänster har imponerande namn. Det här lilla experimentet säger oss en hel del. Det är egentligen inte namnet i sig, utan vad det förknippas med, som är det allra viktigaste…

Name of The Week: Xelline

Name of The Week: Xelline

Name of The Week: Xelline
Bra företag är ofta gränslösa. Bra namn också. Xelline är ett multifunktionellt namn som skulle kunna passa för nästan vilket bolag som helst. Vad läser du in i namnet?

Namnspaning: Sk8te or Die – affärstips direkt från gatan

Namnspaning: Sk8te or Die – affärstips direkt från gatan

Målgruppskännedom är livsviktigt för alla företag, oavsett storlek. Detta är något du sällan får i styrelserummet, såvida du inte råkar jobbar med skateboarding förstås. Få andra har nämligen bättre koll på produkten än skateboard-företag, då dessa många gånger drivs av tidigare proffs och eldsjälar. Utan denna kunskap om vad som fungerar och inte, skulle en outsidersport som skateboarding aldrig ha kunnat förvandlas till en miljardindustri på bara några årtionden. Mainstream eller inte, har kreativiteten löpt som en röd tråd genom rullbrädans historia. Och här finns en hel skattkista av varumärkesnamn att inspireras av. Alien Workshop, Deathwish..

Udd som i udda – namn som sticker ut är bra för din business

Udd som i udda – namn som sticker ut är bra för din business

”Show, don’t tell” är ett lite slitet uttryck, men det används av en anledning. Faktum är att många företag vi träffar på skulle behöva påminnas oftare om innebörden, inte minst när det kommer till varumärkesnamn. Det är en ganska enkel regel vi talar om: Välj inte ett för beskrivande namn, då det begränsar ditt varumärke redan från start. Ett beskrivande namn kan också få dig att verka slätstruken, ängslig eller visionslös. Med ett strålande varumärkesnamn kan din produkt bli ikonisk. Men ett namn som inte har något med produkten att göra kan väl inte fungera? Tja, det finns ju ett par bra exempel som bevisar motsatsen..

Name of the Week: Civaya

Name of the Week: Civaya

Name of the Week: Civaya. Ta chansen att köpa ett av våra personliga favoritnamn från Eqvariums skattkista. Civaya känns bara bättre ju fler gånger vi säger det. Ser du också storheten i namnet?

Kan ett nytt namn få en usel produkt att flyga?

Kan ett nytt namn få en usel produkt att flyga?

När Boeings flygplansmodell 737 MAX kraschade för andra gången på kort tid, föreslog självaste president Trump att ett namnbyte kunde vara på sin plats. Mer än så krävs ju inte för en nystart, eller hur? Ryanair, som beställt ett stort antal plan från Boeing, tycks ha lyssnat på tipset och uppmuntrat bolaget att skrota 737 MAX – namnet alltså – en gång för alla. Tidigare i år fångades nämligen ett av planen på bild och skapade rubriker..

Bajs på fyra hjul är vad vi kallar kul

Bajs på fyra hjul är vad vi kallar kul

Audis nya elhybridsatsning e-tron lämnar lite att önska. Fransmännen har dock varit tveksamma till namnet. ”Étron” betyder nämligen bajs på franska, vilket sällan för tankarna till innovation och premiumdesign. Vi gillar dock inte att snacka skit om ett varumärke vi verkligen gillar och vädrar stora framgångar för e-tron. Men nästa gång – ta hjälp av Eqvarium!

Fantasilösa företagsnamn går tolv på dussinet

Fantasilösa företagsnamn går tolv på dussinet

”En helt unik arbetsplats där vi är lite som en familj. Familjen annorlunda.” Ungefär så väljer många företag att beskriva sig själva när de rekryterar nya medarbetare. I vissa fall stämmer det säkert, men många gånger vittnar företagsnamnet snarare om den direkta motsatsen. Vi befinner oss av allt att döma i efterapningens tidsålder.
Hemfrid, Sverigeledande inom hushållsnära tjänster, har exempelvis fått konkurrens av uppstickare som Vardagsfrid och..

En varumärkesstrategi värd namnet

En varumärkesstrategi värd namnet

Stora B2B-koncerner i expansion behöver ofta vår hjälp med att skapa en global varumärkesstrategi för namn. Strategin ska helst täcka hela produktportföljen och inkludera kreativa riktlinjer för namnprocesser. Många av dessa bolag växer både organiskt och genom förvärv. En återkommande utmaning är därför hanteringen av förvärvade varumärken och integreringen av en köpt produktportfölj. Att sätta en varumärkesstrategi som inkluderar…

Arkiv

Follow on Social Media