Blogg

Låt oss namnge din framtid – vad du än gör av den

Låt oss namnge din framtid – vad du än gör av den

”Vad du än bestämmer dig för att göra, har vi verktygen för att skapa rätt varumärkesnamn”. Vi befinner oss i en märklig tid. Vissa tvingas lämna jobbet, andra får inte lämna hemmet. Ett fåtal av oss har riktig otur. Men även om situationen inte är helt lätt, ser vi på Eqvarium också något positivt – möjligheten att fundera, backa bandet och göra en nystart i livet. Kommer du ens ihåg när du hade så här mycket tid över förut? Det gör inte vi.

Neutralt är det nya svarta – det heter er framtida bebis

Neutralt är det nya svarta – det heter er framtida bebis

Vad gör folk när planeten sätts i karantän? Barn, så klart. Färska rapporter menar att coronaviruset kommer medföra en babyboom utöver det vanliga, vilket för oss in på det viktigaste vi vet: namn. The Social Security Administration (SSA) för statistik över personnamn hela vägen tillbaka till 1800-talet. Problemet – om man så vill – med organisationen är att de delar upp statistiken i pojk..

Eqvarium snackar namn i Civilekonomen

Eqvarium snackar namn i Civilekonomen

Vill du veta hur ett namn faktiskt blir till? I en färsk intervju i Civilekonomen berättar Eqvariums VD Katarina Nilsson om processen med Akavia – ett helt nytt fackförbund sprunget ur två redan etablerade. I artikeln bjuder Katarina på en lång rad användbara tips som både små och stora företag kan ha nytta av.

Full fart framåt, fast du sitter still

Full fart framåt, fast du sitter still

”Modern teknologi möjliggör professionella namnprocesser utan risk för smittspridning.” För bara en månad sedan skrev vi om hur Coronaviruset kidnappat ett välkänt ölmärke. Nu tycks det istället ha skakat om hela näringslivet, då mängder av små och stora företag kämpar för sin överlevnad. Det tycks inte finnas någon enkel lösning på detta komplexa problem och tiden får utvisa hur stor skadan blir, både vad gäller oss individer och våra arbetsplatser..

Fel namn kan ge bitter eftersmak

Fel namn kan ge bitter eftersmak

Det brukar heta att all PR är bra PR. Det är dock tveksamt om chokladtillverkaren Isis eller anrika Lacoste – Anders Behring Breiviks absoluta favoritmärke – resonerade så. Att varumärket ”kidnappas” och börjar förknippas med mindre smickrande saker, exempelvis galna massmördare, är alla företags skräck. Oftast handlar det bara om en olycklig slump, men det gör ju knappast saken mindre obekväm för de drabbade..

5 skäl att byta namn på ditt företag

5 skäl att byta namn på ditt företag

”Om namnet inte speglar affären kan det vara dags att byta” Det är svårt att vara efterklok när det kommer till namnet på ditt företag. Att skrota ett inarbetat namn och börja om med ett nytt är minst sagt resurskrävande. Men om namnet inte speglar affären, eller om...

Eqvarium i Dagens Industri

Eqvarium i Dagens Industri

”Det är ett högst strategiskt beslut som många kanske tar lite för lättvindigt på”
I modernt företagande är ett starkt namn ett måste för att stödja affären långsiktigt. I en färsk artikel med DI Digital berättar Katarina Nilsson, VD på Eqvarium, mer om processen med att hitta rätt namn. Hon ger också exempel på branscher där det har en tendens att bli lite fel ibland (med roliga inslag från bilindustrin) och diskuterar de rådande namntrenderna. Här följer tre av Katarinas mest användbara tips från artikeln..

2020 års namntrender

2020 års namntrender

2020 års namntrender – vilken hakar du på? Vad heter företagen och produkterna år 2020? Eqvarium har trendspanat och identifierat flera olika namntyper som är vanligt förekommande just nu. Här följer en liten summering: ”Sammansatta namn är högsta mode, men det börjar svämma över i talangpoolen.” Namn som slutar på y eller ify Vi vet. Det känns ganska dammigt vid det här laget. Ändå envisas företagen med att rida på Spotifyvågen.

Akavia banar väg för modigare namnval

Akavia banar väg för modigare namnval

När Jusek och Civilekonomerna valde att starta ett nytt förbund tillsammans, behövde de ett namn som symboliserade vägen framåt. Så blev det också bokstavligen. Ur Eqvariums kreativa process föddes namnet Akavia – kort för den akademiska vägen. Förbundets mål är att...

Name of the Week: Corhaus

Name of the Week: Corhaus

Name of the Week: Corhaus. Är trygghet er starkaste selling point? Visa det i företagsnamnet! Corhaus signalerar en stark, sammanhållen kärna och en fast punkt för era kunder.
Varför inte namnshoppa lite inför julen?

Arkiv

Follow on Social Media