Blogg

2020 års namntrender

2020 års namntrender

2020 års namntrender – vilken hakar du på? Vad heter företagen och produkterna år 2020? Eqvarium har trendspanat och identifierat flera olika namntyper som är vanligt förekommande just nu. Här följer en liten summering: ”Sammansatta namn är högsta mode, men det börjar svämma över i talangpoolen.” Namn som slutar på y eller ify Vi vet. Det känns ganska dammigt vid det här laget. Ändå envisas företagen med att rida på Spotifyvågen.

Akavia banar väg för modigare namnval

Akavia banar väg för modigare namnval

När Jusek och Civilekonomerna valde att starta ett nytt förbund tillsammans, behövde de ett namn som symboliserade vägen framåt. Så blev det också bokstavligen. Ur Eqvariums kreativa process föddes namnet Akavia – kort för den akademiska vägen. Förbundets mål är att...

Name of the Week: Corhaus

Name of the Week: Corhaus

Name of the Week: Corhaus. Är trygghet er starkaste selling point? Visa det i företagsnamnet! Corhaus signalerar en stark, sammanhållen kärna och en fast punkt för era kunder.
Varför inte namnshoppa lite inför julen?

Namnspaning: Från ångpanna till stekpanna

Namnspaning: Från ångpanna till stekpanna

Även det starkaste av bolag kan ha stora namnutmaningar. Anrika Ångpanneföreningen har genomgått stora verksamhetsförändringar som gjort inte bara ett, utan flera namnbyten nödvändiga. Första vändan valde man att förkorta det klassiska Ångpanneföreningen till ÅF. Vid sammanslagningen med finländska Pöyry byttes namnet på nytt, nu till det föga snillrika ÅF Pöyry.

En julutmaning inför 2020

En julutmaning inför 2020

  ”Bra saker tar tid och namnet ni väljer måste kunna stödja er affär framåt” 2019 blev ett omväxlande år för Eqvariums del, med många spännande namnuppdrag i alla möjliga branscher. Inom namngivning är premissen som bekant ”vinnaren tar allt”. Det innebär att en...

Name of the Week: Dirgenta

Name of the Week: Dirgenta

Dirigenten har full koll och lämnar inget åt slumpen. Resultatet blir ofta mästerligt. Påminner det inte lite om att driva ett framgångsrikt företag? Vilken business tycker du att veckans namn passar för? Det är till salu, för övrigt.

Namnspaning: Vad du än gör, gör det med stil.

Namnspaning: Vad du än gör, gör det med stil.

Från Kvalitetsflytt och Södermalms Expresstransport till Säkra Händer och Orkar inte – flyttbranschen verkar ha gott om plats för alla typer av namn. Vissa föredrar det beskrivande och traditionella, andra vill sticka ut och röra om. Men ibland dyker det upp ett namn – oavsett bransch – som får oss att häpna. Ett sådant är Jordgubbsprinsen. Vi har skrattat gott, kliat våra huvuden, gått från att håna till att hylla och sedan tillbaka igen.

Fördelar och nackdelar med olika varumärkesnamn

Fördelar och nackdelar med olika varumärkesnamn

Vilka varumärkesnamn gillar ni själva? Den frågan ställer vi alltid på uppstartsmöten med nya kunder. Svaret är vanligtvis något känt och populärt företag som tagit fram en revolutionerande eller kvalitativ produkt. Väldigt få tycker att misslyckade produkter och tjänster har imponerande namn. Det här lilla experimentet säger oss en hel del. Det är egentligen inte namnet i sig, utan vad det förknippas med, som är det allra viktigaste…

Name of The Week: Xelline

Name of The Week: Xelline

Name of The Week: Xelline
Bra företag är ofta gränslösa. Bra namn också. Xelline är ett multifunktionellt namn som skulle kunna passa för nästan vilket bolag som helst. Vad läser du in i namnet?

Namnspaning: Sk8te or Die – affärstips direkt från gatan

Namnspaning: Sk8te or Die – affärstips direkt från gatan

Målgruppskännedom är livsviktigt för alla företag, oavsett storlek. Detta är något du sällan får i styrelserummet, såvida du inte råkar jobbar med skateboarding förstås. Få andra har nämligen bättre koll på produkten än skateboard-företag, då dessa många gånger drivs av tidigare proffs och eldsjälar. Utan denna kunskap om vad som fungerar och inte, skulle en outsidersport som skateboarding aldrig ha kunnat förvandlas till en miljardindustri på bara några årtionden. Mainstream eller inte, har kreativiteten löpt som en röd tråd genom rullbrädans historia. Och här finns en hel skattkista av varumärkesnamn att inspireras av. Alien Workshop, Deathwish..

Arkiv

Follow on Social Media