Blogg

Alla varumärkesnamn är lika mycket värda. Vissa mer än andra.

En färsk, omfattande brittisk studie visar att över hälften av deltagarna skulle välja ett välkänt varumärke framför ett klipp, även om det innebar att de behövde spendera mer pengar. Föga överraskande hamnade Coca-Cola, Apple, Amazon och Adidas i topp bland konsumenternas favoriter.
Beror det på gammal vana, snobbism eller kanske lathet? Kan det verkligen handla om kvalitetsförsäkran? Vi vet ju sedan gammalt att all cola smakar likadant om vi sätter på oss en ögonbindel, eller hur? Men saken är den – vi bär sällan ögonbindel och våra varumärkespreferenser är ingen slump.

Namn under lupp: Vilken skulle Barbie köra?

En revolution på två hjul rullar in. Men det handlar knappast om Harleyns återkomst. Dagens bikers är nämligen snälla trädkramare, snarare än avgasglada motorvägsdemoner. Japp, vi talar om elscooters, de där lite konstiga sakerna som utlovar låg fart till hög kostnad. Såvida du inte hyr en på stan, förstås. Scooters är intressanta ur ett namnperspektiv. En sylvass Razor, en chic Glion Dolly, en präktig Ecoreco eller en svindyr Scrooser som tar dig till Bikramyogan i stil? Det råder knappast brist på kreativitet i den amerikanska scooterindustrin. Namnen på de olika modellerna för ..

Kundintervju med Dentsply Sirona – så skapades Azento

Eqvarium fick i uppdrag av Dentsply Sirona att ta fram ett namn för en ny produkt inom implantatbehandling. Vi bad Johanna E Nilsson, Director Marketing Communication, att berätta mer om Azento och samarbetet med Eqvarium. Vilka är de största utmaningarna kring digital implantatbehandling? Vår marknadsundersökning har visat att många tandläkare som sätter implantat finner processen komplex och tidskrävande. Förutom tandläkarens kliniska planering av varje steg i proceduren tar administration, beställning och hantering av inventarier personaltid. Dessutom vill många tandläkare öka förutsägbarheten i behandlingen, med minskad risk för komplikationer.

Namn under lupp: Mossigt eller modigt?

Vem vänder du dig till när rören läcker? Din man, den stora alfahanen, förstås. Åtminstone om du fortfarande är fast i 1950-talet. Det här servicebolaget riktar sig till företag som bokstavligen behöver en hjälpande hand. De är måhända ett bolag i mängden, men deras varumärkesnamn är definitivt ingen dussinvara. Att leka med stereotyper kan vara väldigt effektivt och detta är ett lyckat exempel. ”Maken” i fråga kan nämligen lika gärna vara en stark..

Ettordsnamn – en bra affär

Färska studier visar att startups tjänar på att välja namn bestående av ett enda ord. Nyetablerade företag har sett en ökning av marknadsvärdet på 2,53 % jämfört med konkurrenter som valt ett namn bestående av flera ord. En annan nyckelfaktor är så klart ordet i sig och den vinnande formulan tycks vara: ”Ju konstigare, desto bättre”. Ett namn som sticker ut får nämligen människor att minnas dig. Detta kommer inte som någon större överraskning för oss, men kanske kan vara något att tänka på..

Namgivningens 5 element

För att få fram ett kvalitativt varumärkesnamn, behöver du känna till de här elementen: Element 1: Differentiering
Differentiering är ett svårt ord att uttala, men det är ännu svårare att åstadkomma. En business som står ut på sina nyckelmarknader kommer att få en fördel gentemot konkurrenter som väljer att ta det säkra före det osäkra. Det vet alla redan, det säger alla redan – men i de flesta fall blir det aldrig mer än tomma ord.

Modenamn – omöjliga eller oumbärliga?

Bra på uttal? Testa kluriga namn! Våra kunder menar ofta att namn ska vara enkla att uttala. Men faktum är att många av dagens största varumärken – inte minst de vi gärna skyltar med på våra kroppar – är ganska krångliga att säga rätt.

Kanske är detta i själva verket en fördel för att skapa intresse och sticka ut från mängden?

Namn under lupp: Alla älskar en riktig douchebag

Vi uppmuntrar alltid våra kunder att våga tänka annorlunda och välja det äventyrliga framför det säkra.

Det här gänget har förstått exakt vad det handlar om!

Douchebag är ett modigt, kaxigt och smått fantastiskt namn som verkligen sticker ut ur mängden.

Douchebag = 1. Konkurrenterna = 0.

När du tänker varumärkesnamn, tänk graffiti

Redan på grottmänniskornas tid målade man på väggar. Ändå har det tagit graffiti och street art en evighet att ens komma i närheten av mainstream-kultur. Vissa kommer nog alltid betrakta det som vandalism, men när det gäller att skapa ditt varumärkes namn och identitet finns det mycket att lära från graffitin: Det banbrytande tankesättet.

Allt är inte guld som glimmar

En ny rapport från Mining Intelligencevisar att gruvindustrin lider av extrem ängslighet/fantasibrist när det kommer till varumärkesnamn. Över 1000 gruvbolag använder ordet ”gold” i sitt företagsnamn, medan ”coal” och ”copper” hamnar på andra respektive tredje plats. Konsensus här tycks vara ”better safe than sorry”, men faktum är att det finns mängder av risker med..

Arkiv

Follow on Social Media