Blogg
En julutmaning inför 2020
”Bra saker tar tid och namnet ni väljer måste kunna stödja er affär framåt” 2019 blev ett omväxlande år för Eqvariums del, med många spännande namnuppdrag i alla möjliga branscher. Inom namngivning är premissen som bekant ”vinnaren tar allt”. Det innebär att en...
Name of the Week: Dirgenta
Dirigenten har full koll och lämnar inget åt slumpen. Resultatet blir ofta mästerligt. Påminner det inte lite om att driva ett framgångsrikt företag? Vilken business tycker du att veckans namn passar för? Det är till salu, för övrigt.
Namnspaning: Vad du än gör, gör det med stil.
Från Kvalitetsflytt och Södermalms Expresstransport till Säkra Händer och Orkar inte – flyttbranschen verkar ha gott om plats för alla typer av namn. Vissa föredrar det beskrivande och traditionella, andra vill sticka ut och röra om. Men ibland dyker det upp ett namn – oavsett bransch – som får oss att häpna. Ett sådant är Jordgubbsprinsen. Vi har skrattat gott, kliat våra huvuden, gått från att håna till att hylla och sedan tillbaka igen.
Fördelar och nackdelar med olika varumärkesnamn
Vilka varumärkesnamn gillar ni själva? Den frågan ställer vi alltid på uppstartsmöten med nya kunder. Svaret är vanligtvis något känt och populärt företag som tagit fram en revolutionerande eller kvalitativ produkt. Väldigt få tycker att misslyckade produkter och tjänster har imponerande namn. Det här lilla experimentet säger oss en hel del. Det är egentligen inte namnet i sig, utan vad det förknippas med, som är det allra viktigaste…
Name of The Week: Xelline
Name of The Week: Xelline
Bra företag är ofta gränslösa. Bra namn också. Xelline är ett multifunktionellt namn som skulle kunna passa för nästan vilket bolag som helst. Vad läser du in i namnet?
Namnspaning: Sk8te or Die – affärstips direkt från gatan
Målgruppskännedom är livsviktigt för alla företag, oavsett storlek. Detta är något du sällan får i styrelserummet, såvida du inte råkar jobbar med skateboarding förstås. Få andra har nämligen bättre koll på produkten än skateboard-företag, då dessa många gånger drivs av tidigare proffs och eldsjälar. Utan denna kunskap om vad som fungerar och inte, skulle en outsidersport som skateboarding aldrig ha kunnat förvandlas till en miljardindustri på bara några årtionden. Mainstream eller inte, har kreativiteten löpt som en röd tråd genom rullbrädans historia. Och här finns en hel skattkista av varumärkesnamn att inspireras av. Alien Workshop, Deathwish..
Udd som i udda – namn som sticker ut är bra för din business
”Show, don’t tell” är ett lite slitet uttryck, men det används av en anledning. Faktum är att många företag vi träffar på skulle behöva påminnas oftare om innebörden, inte minst när det kommer till varumärkesnamn. Det är en ganska enkel regel vi talar om: Välj inte ett för beskrivande namn, då det begränsar ditt varumärke redan från start. Ett beskrivande namn kan också få dig att verka slätstruken, ängslig eller visionslös. Med ett strålande varumärkesnamn kan din produkt bli ikonisk. Men ett namn som inte har något med produkten att göra kan väl inte fungera? Tja, det finns ju ett par bra exempel som bevisar motsatsen..
Name of the Week: Civaya
Name of the Week: Civaya. Ta chansen att köpa ett av våra personliga favoritnamn från Eqvariums skattkista. Civaya känns bara bättre ju fler gånger vi säger det. Ser du också storheten i namnet?
Kan ett nytt namn få en usel produkt att flyga?
När Boeings flygplansmodell 737 MAX kraschade för andra gången på kort tid, föreslog självaste president Trump att ett namnbyte kunde vara på sin plats. Mer än så krävs ju inte för en nystart, eller hur? Ryanair, som beställt ett stort antal plan från Boeing, tycks ha lyssnat på tipset och uppmuntrat bolaget att skrota 737 MAX – namnet alltså – en gång för alla. Tidigare i år fångades nämligen ett av planen på bild och skapade rubriker..
Bajs på fyra hjul är vad vi kallar kul
Audis nya elhybridsatsning e-tron lämnar lite att önska. Fransmännen har dock varit tveksamma till namnet. ”Étron” betyder nämligen bajs på franska, vilket sällan för tankarna till innovation och premiumdesign. Vi gillar dock inte att snacka skit om ett varumärke vi verkligen gillar och vädrar stora framgångar för e-tron. Men nästa gång – ta hjälp av Eqvarium!