Blogg

Kan ett nytt namn få en usel produkt att flyga?

Kan ett nytt namn få en usel produkt att flyga?

När Boeings flygplansmodell 737 MAX kraschade för andra gången på kort tid, föreslog självaste president Trump att ett namnbyte kunde vara på sin plats. Mer än så krävs ju inte för en nystart, eller hur? Ryanair, som beställt ett stort antal plan från Boeing, tycks ha lyssnat på tipset och uppmuntrat bolaget att skrota 737 MAX – namnet alltså – en gång för alla. Tidigare i år fångades nämligen ett av planen på bild och skapade rubriker..

Bajs på fyra hjul är vad vi kallar kul

Bajs på fyra hjul är vad vi kallar kul

Audis nya elhybridsatsning e-tron lämnar lite att önska. Fransmännen har dock varit tveksamma till namnet. ”Étron” betyder nämligen bajs på franska, vilket sällan för tankarna till innovation och premiumdesign. Vi gillar dock inte att snacka skit om ett varumärke vi verkligen gillar och vädrar stora framgångar för e-tron. Men nästa gång – ta hjälp av Eqvarium!

Fantasilösa företagsnamn går tolv på dussinet

Fantasilösa företagsnamn går tolv på dussinet

”En helt unik arbetsplats där vi är lite som en familj. Familjen annorlunda.” Ungefär så väljer många företag att beskriva sig själva när de rekryterar nya medarbetare. I vissa fall stämmer det säkert, men många gånger vittnar företagsnamnet snarare om den direkta motsatsen. Vi befinner oss av allt att döma i efterapningens tidsålder.
Hemfrid, Sverigeledande inom hushållsnära tjänster, har exempelvis fått konkurrens av uppstickare som Vardagsfrid och..

En varumärkesstrategi värd namnet

En varumärkesstrategi värd namnet

Stora B2B-koncerner i expansion behöver ofta vår hjälp med att skapa en global varumärkesstrategi för namn. Strategin ska helst täcka hela produktportföljen och inkludera kreativa riktlinjer för namnprocesser. Många av dessa bolag växer både organiskt och genom förvärv. En återkommande utmaning är därför hanteringen av förvärvade varumärken och integreringen av en köpt produktportfölj. Att sätta en varumärkesstrategi som inkluderar…

Då är det dags att byta namn

Då är det dags att byta namn

‘Ditt varumärkesnamn behöver vara lika starkt som din produkt’. Många företag och produkter är dagsländor. När varumärken försvinner lika snabbt som de kom, beror det ofta på att det helt enkelt inte fanns så mycket kvalitet bakom den polerade fasaden. Det lät lockande och såg snyggt ut, men gjorde ingen större skillnad för kunden. Ibland är det dock precis tvärtom – produkten är kanon och efterfrågan är god, men varumärkesstrategin och presentationen haltar.

Name of the Week: Akribon

Name of the Week: Akribon

Name of the Week: Akribon. Vår populära varumärkesserie är tillbaka med ett nytt guldkorn från vår djupa skattkista av namn. Det här är en given succé, om du frågar oss. Passar namnet för ditt företag? Köp det gärna!

Jag har ingen aning om vad vi säljer. Vad ska vi kalla oss?

Jag har ingen aning om vad vi säljer. Vad ska vi kalla oss?

Hur kan du namnge något om du inte vet vad det är?
Det finns vissa kriterier för att skapa ett bra varumärkesnamn. Ett är att kunna besvara en till synes enkel fråga: vad är det vi ska namnge? Det låter väl inte alltför svårt, eller? Du skulle bara veta.
På sistone har jag märkt att många företag kämpar med att få till sin strategi och varumärkesstruktur…

Namnspaning: Surt sa limen!

Namnspaning: Surt sa limen!

Inom affärssystemsutveckling är kundnöjdheten extremt viktig. Föreställ dig nu att du arbetar upp ett gott rykte med förträffliga omdömen online, bara för att se allt rasa på grund av ett olyckligt namnbeslut. Något i den stilen hände nyligen företaget Lundalogik, då de valde att byta namn till det betydligt mer generiska Lime Technologies. Namnet var faktiskt så pass generiskt att de snart började få arga samtal från upprörda kunder.

Hår idag, borta imorgon. Knappast va?

Hår idag, borta imorgon. Knappast va?

Ett bra namn förlänger ditt varumärkes livslängd och ger det lyster, något Rapunzel of Sweden bokstavligen lyckats bra med. Namnet är lånat från Bröderna Grimms klassiska saga där en söt tjej i ett torn låter folk komma på besök genom att klättra upp via hennes hår. Det är så klart väldigt långt och av prima kvalitet. Vi tycker att detta är ett bra exempel på symbolik och hur du snabbt kan skapa varumärkeskännedom..

Ett namnrecept som ger mersmak

Ett namnrecept som ger mersmak

En namnstrategi, inuti en varumärkesstrategi, inuti en affärsstrategi. Är det receptet verkligen så krångligt? När jag började jobba med namn såg många av kunderna namngivning som en icke-fråga. Oftast låg ansvaret för att komma på vad en ny produkt skulle heta hos utvecklingsteamet. Det fanns en ”du skapade den, du får namnge den”-mentalitet som inte gick att ta miste på. Men varumärken som skapas ad hoc håller bevisligen inte lika bra i längden.

Arkiv