Blogg

Jag har ingen aning om vad vi säljer. Vad ska vi kalla oss?

Jag har ingen aning om vad vi säljer. Vad ska vi kalla oss?

Hur kan du namnge något om du inte vet vad det är?
Det finns vissa kriterier för att skapa ett bra varumärkesnamn. Ett är att kunna besvara en till synes enkel fråga: vad är det vi ska namnge? Det låter väl inte alltför svårt, eller? Du skulle bara veta.
På sistone har jag märkt att många företag kämpar med att få till sin strategi och varumärkesstruktur…

Namnspaning: Surt sa limen!

Namnspaning: Surt sa limen!

Inom affärssystemsutveckling är kundnöjdheten extremt viktig. Föreställ dig nu att du arbetar upp ett gott rykte med förträffliga omdömen online, bara för att se allt rasa på grund av ett olyckligt namnbeslut. Något i den stilen hände nyligen företaget Lundalogik, då de valde att byta namn till det betydligt mer generiska Lime Technologies. Namnet var faktiskt så pass generiskt att de snart började få arga samtal från upprörda kunder.

Hår idag, borta imorgon. Knappast va?

Hår idag, borta imorgon. Knappast va?

Ett bra namn förlänger ditt varumärkes livslängd och ger det lyster, något Rapunzel of Sweden bokstavligen lyckats bra med. Namnet är lånat från Bröderna Grimms klassiska saga där en söt tjej i ett torn låter folk komma på besök genom att klättra upp via hennes hår. Det är så klart väldigt långt och av prima kvalitet. Vi tycker att detta är ett bra exempel på symbolik och hur du snabbt kan skapa varumärkeskännedom..

Ett namnrecept som ger mersmak

Ett namnrecept som ger mersmak

En namnstrategi, inuti en varumärkesstrategi, inuti en affärsstrategi. Är det receptet verkligen så krångligt? När jag började jobba med namn såg många av kunderna namngivning som en icke-fråga. Oftast låg ansvaret för att komma på vad en ny produkt skulle heta hos utvecklingsteamet. Det fanns en ”du skapade den, du får namnge den”-mentalitet som inte gick att ta miste på. Men varumärken som skapas ad hoc håller bevisligen inte lika bra i längden.

Namnspaning: Låt inte vampyrerna suga blodet ur din business

Namnspaning: Låt inte vampyrerna suga blodet ur din business

Amatörer lånar, genier stjäl, som det brukar heta. Men är du en komplett knock-off får du nog räkna med att bli stämd på allt du äger …
Det är exakt vad som hände när den framgångsrika programledaren Elvira på 1990-talet stämdes av sin största förebild, den mindre framgångsrika vampen Vampira, som var 1950-talets första kvinnliga ”horror host”.

Vadå tarmsköljning på mandarin?

Vadå tarmsköljning på mandarin?

Better safe than sorry är namngivningens gyllene regel
Många beskriver sitt företag som sin ”baby”. Det är en förvisso sliten, men ack så talande metafor. Det handlar om något du värdesätter och vårdar utöver det vanliga, något som kräver all din uppmärksamhet och tid. Och även om du inte själv har en riktig baby, har du säkert upplevt hur svårt det är för föräldrar att hitta ett namn värdigt deras lilla skatt. För vissa blir processen en ren mardröm och det kan ta år innan ungen har ett namn.

Eqvarium introducerar Name of the Week: Heartment

Eqvarium introducerar Name of the Week: Heartment

Varje vecka kommer vi att posta ett nytt namn som vi finner intressant ur ett professionellt perspektiv.
Ett snabbt och roligt sätt för oss att berätta vad vi gör, men även en källa till inspiration för dig.
Vi ser det lite som ett uppslagsverk för namn – därav layouten.

Diskutera gärna namnen med oss i kommentarsfälten!

4 måsten för att göra ditt varumärkesnamn ikoniskt

4 måsten för att göra ditt varumärkesnamn ikoniskt

4 x Framgång – När ditt varumärke blir en symbol tjänar du pengar i sömnen. Och allt det symboliserar – lyx, effektivitet, nytänkande eller tradition – ryms i ditt varumärkesnamn. Är det verkligen ok att välja ett som bara känns ok?

För att hedra din vision med ett varumärkesnamn som lyser lika starkt, behöver du ha stenkoll på följande 4 saker:
Långsiktighet – Innan du påbörjar den kreativa processen kan du behöva göra..

Namnspaning: Galet. Men galet är bra.

Namnspaning: Galet. Men galet är bra.

Filmindustrin är brutal. Många produktioner slutförs aldrig och få av de som ser dagens ljus sticker ut tillräckligt för att bli en snackis. De utvalda få har ofta en viktig sak gemensamt: detaljrikedom. I Dan Gilroys nya komediskräckis ”Velvet Buzzsaw”, där giriga konsthandlare mördas av tavlor över vilka det vilar en förbannelse, är karaktärsnamnen lite av ett konstverk i sig. Filmen är kanon, men namnen är ännu bättre. Eller vad tycks om Morf Vandelwalt och Rhodora Haze?

Rätt namn är en nyckel till världen

Rätt namn är en nyckel till världen

Resejätten Marriott International har avslöjat namnet på “the world’s richest travel rewards program”, som kombinerar de tre kundförmånsprogrammen Marriott Rewards, The Ritz-Carlton Rewards och Starwood Preferred Guest. Ett initiativ som garanterat kommer att leda till ökad konsistens och effektivitet. Rebrandingen inkluderar även företagets kreditkort som kommer med en ansenlig välkomstbonus. Av 600(!) namnkandidater stod Marriott Bonvoy som den solklara vinnaren..

Arkiv

Follow on Social Media