Mossiga namn finns det gott om. I vissa inte så rumsrena branscher (läs porrindustrin) är sunkiga namn mer eller mindre standard. Allt har sin plats. Men när stora föreningar, organisationer och företag vägrar uppdatera sina varumärken i linje med tiden, kan det skapa problem.

 

största fotbollsförening för pojkar och flickor, är det senaste i raden av exempel. Föreningen fick nyligen offentlig kritik för att vara gammelmodig, men trots påtryckningar om byta till ett könsneutralt namn röstades förslaget ner. Gymastikföreningen Sofiaflickorna och fotbollsklubben Pappas Pojkar FF dras med samma problem, men där är man mer positivt inställd till att se över varumärkesnamnen.

Ur ett naming-perspektiv är det en fullkomlig självklarhet att byta namn, hur obekvämt det än är. Idrottsföreningar är inget som bara kommer och går. Många blir anrika och varumärket blir starkt förknippat med specifika värderingar och uttryck. Att då riva ner och börja om på nytt är så klart ingen enkel match, varför det är extra viktigt att välja ett inkluderande namn från början. Det gäller att tänka om och tänka rätt, helst innan skeppet ens är sjösatt.